Sunday, January 17, 2016

Sekadar Pengalaman Ejen Hartanah - Part 1

Assalamualaikum
Saya doakan agar hidup anda sentiasa diberkatinya...
Dari pengalaman saya sebagai ejen hartanah...saya dapati di perak ni ramai yang berhajat untuk memiliki rumah...ramai yg mampu untuk membayar ansuran bulanan...ramai yang layak untuk lulus loan perumahan...akan tetapi ramai yang terbantut disebabkan masalah 10% deposit...disebabkan 10% deposit tak ada, ramai yg bertangguh, ada yg batalkan niat membeli rumah dan ramai yg memilih utk sewa rumah sepanjang hidup...
Umur semakin meningkat...ekonomi semakin gawat..syarat loan semakin ketat...kebanyakkan yg saya kenal owner rumah mesti org kerajaan....yg nak membeli pun kebanyakkanya org kerajaan juga...boleh kira 90% lah org kerajaan yg beli Dan nak jual rumah di perak ni...persoalanya....dimanakah orang yang bekerja swasta? Adakah org yg bkerja swasta ni tak berminat utk memiliki rumah sendiri? Atau gaji rendah sebagai penghalang? Atau memang tak diberi penekanan utk memiliki rumah?..
Harga rumah semakin meningkat...kalau anda sendiri dah rasa perit utk memiliki rumah, apatah Lagi keturunan kita nanti...harta pusaka semakin hari semakin tergadai...dikira nasib baik juga menteri besar sukar meluluskan jika penjual bumiputera  yg ingin menjual rumah kepada yg bukan Bumiputera...kalau tidak, leboh semua...kita hanya mampu sewa sahaja seumur hidup...Dan memberi untung kpada org lain seumur hidup...
Apa yg boleh saya katakan, orang perak boleh dikatakan masih beruntung Lagi sebab harga hartanah masih rendah jika dibandingkan dengan harga Hartanah di penang Dan kl...anda boleh merasa rumah teres dgan harga 100k ++....kalau d penang, harga mcm ni hanya mampu dapat rumah flat...Ini pengalaman saya sebab saya anak jati penang...Dan saya sudah memiliki flat tersebut dgan harga rumah teres di perak ni...
Jika anda rasa kekurangan ilmu dalam bidang hartanah ni, jgan malu2 utk pm saya..insyallah... Saya boleh Bantu bagi pendapat..setiap masalah boleh diselesaikan...janji anda bersungguh2 untuk mencapai matlamat utk memiliki hartanah.... Sekurang-kurangnya Ada juga tempat berteduh untuk anak2 kita nanti...
Insyallah..!!

ejen hartanah ipoh

No comments:

Post a Comment