Friday, June 28, 2019

APAKAH TUJUAN ANDA UNTUK MEMBELI HARTANAH DI PERAK


APAKAH TUJUAN ANDA UNTUK MEMBELI HARTANAH

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Kali Ini Saya ingin kongsikan point penting tentang faktor pemilihan sesuatu hartanah di Perak.

Mula-mula sekali, anda haruslah bertanya pada diri sendiri..APAKAH TUJUAN ANDA UNTUK MEMBELI HARTANAH?. Ianya terbahagi kepada dua iaitu beli untuk PELABURAN dan beli untuk TINGGAL SENDIRI.

BELI UNTUK PELABURAN
▪️LOKASI
Lokasi amatlah penting untuk diambil kira kerana ianya akan menentukan kadar sewa bulanan mendapat sambutan dan sewaan tinggi serta kadar kenaikkan harga hartanah tersebut dengan pantas untuk mendapat keuntungan dari segi jualan nanti.

Semestinya Booster yang bagus seperti berdekatan dengan sekolah, hospital, kawasan industri, universiti, Pelancungan, dekat susur keluar lebuhraya dan sebagainya menjadi faktor utama untuk pelaburan yang berkualiti.

Diantara lokasi yg mendapat sambutan untuk perumahan di perak ketika ini ialah Meru Raya, Rapat Setia, Maju Rapat, Klebang, Tasek, Fair Park, Manjoi, chepor, Seri Iskandar, Seri Manjung dan sebagainya.

▪️JENIS HARTANAH
Kesilapan  membuat pilihan tentang jenis hartanah akan mengundang padah menanggung hutang selama 30 tahun. Oleh itu di Perak ni, cuba elakkan pembelian jenis hartanah SRATA kerana ianya bukanlah mudah untuk dijual semula buat masa ini.

Kalau untuk buat sewaan untuk jangka masa panjang tanpa pikir untuk jual semula dikira ok lagi. Diantaranya hartanah yg susah nak jual balik buat masa sekarang di perak ni ialah jenis rumah Apartment danTown House. Di Perak ni, jenis hartanah ini masih dianggap sebagai kehendak dan bukanya keperluan.

Untuk pelaburan hartanah di Perak ini disyorkan jenis hartanah yang sederhana kerana senang untuk membeli, senang mendapat penyewa dan senang untuk dijual semula kelak seperti contoh rumah teres setingkat.

▪️JENIS PAJAKKAN
DI Perak ni, kebanyakkan tempat adalah dari jenis pajakkan 99 tahun (LEASEHOLD) dan ada juga segelintir tempat yang pajakkanya jenis hak milik kekal (FREEHOLD).

Kalau boleh, untuk pelaburan carilah yang jenis hak milik kekal kerana harganya akan tinggi sedikit daripada pajakan 99tahun serta pembeli memang gemar dengan hak milik kekal.

Bank akan susah nak bagi pinjaman kepada pembeli anda jika tempoh pajakan dah hampir tamat. Kalau nak beli, boleh.. tapi anda perlu pastikan tempoh pajakan jangan kurang dari 60 tahun.

▪️FAKTOR KEJIRANAN
Jangan terlepas pandang bab ini. Dari pengalaman saya, salah satu penyebab sesuatu hartanah tak boleh dijual serta harga akan jatuh disebabkan faktor kejiranan. Sebagai contoh bab Bangsa, kawasan lambakan warga asing dan Sebagainya.

JIKA BELI UNTUK DIDUDUKI
▪️KEPERLUAN
Jika anda membeli sebuah rumah untuk diduduki, rumah anda mesti memenuhi keperluan anda dan keluarga.

Itulah keutamaan yang jauh lebih penting daripada berapa harga rumah anda akan naik atau berapa sewa yang anda boleh dapat.

Jika rumah anda turut mempunyai prospek pelaburan yang baik, ianya suatu bonus. Bukan kewajipan.

Beli rumah dekat dengan tempat kerja dan sekolah jika boleh kerana Ini akan menjimatkan kos petrol dan juga masa.

▪️BELI MENGIKUT KEMAMPUAN BUKANYA KELAYAKKAN
Walaupun kelayakkan boleh pinjam RM 1 juta untuk membeli rumah, tidak bermakna anda mampu untuk menanggung rumah tersebut.

Buat bajet bulanan terlebih dahulu. Semak pendapatan dan perbelanjaan dan
Kurangkan kos yang tidak perlu.
Daripada bajet ini baru anda tahu, berapa banyak yang anda boleh peruntukkan untuk bayar ansuran rumah.

▪️KAJI PERSEKITARAN
Pastikan rumah dekat dengan kemudahan seperti balai polis, restoran, kedai runcit, pasaraya, surau, masjid, sekolah, klinik, hospital dan Sebagainya.

Elakkan beli dekat dengan kilang, stesen janakuasa, loji kumbahan serta kawasan yang senang banjir.

▪️FAKTOR KEJIRANAN
Ada yang suka jiranya berbilang bangsa dan ada juga yang nak tinggal bersama sama bangsa sendiri. Terpulanglah dan ikut keselesaan anda dan keluarga serta kualiti kawasan untuk membesarkan anak-anak.

KESIMPULAN
▪️TIADA YANG SEMPURNA
Janganlah terlalu mengejar kesempurnaan sehingga dah bertahun-tahun mencari tapi masih tidak jumpa. Carilah yang hampir-hampir sempurna kerana harga pasaran hartanah tidak akan menunggu anda jika anda masih bertangguh dan terlalu memilih.

Jika ada apa-apa persoalan tentang hartanah di perak, bolehlah hubungi saya

Juman Ejen Hartanah Perak
Tel : 011-14676904
Wasap : http://Juman.wasap.my

Saya adalah Ejen Hartanah Perak yang Berdaftar atas nama syarikat Oriental Real Estate Sdn Bhd. Syarikat saya ditubuhkan sejak tahun 1988, Sila hubungi saya jika anda ingin menjual kediaman di sekitar Ipoh hingga Manjung Perak atau ingin mengetahui harga pasaran harta anda.

Boleh Juga Survay2 Rumah Di Laman Web Saya

➡ EJEN HARTANAH PERAK
http://ejenhartanahperak.blogspot.my


Ejen hartanah ipoh

No comments:

Post a Comment