Wednesday, January 11, 2017

Kelebihan Rumah Subsale Atau Rumah Second hand

APAKAH KELEBIHAN JIKA KITA MEMBELI RUMAH SUBSALE ATAU DIKENALI SEBAGAI RUMAH SECOND HAND?

1) Harga Boleh Runding
kalau bernasib baik boleh dapat under value..Bagus dari segi pelaburan sebabnya 'untung semasa membeli'.

2) Faktor Kejiranan
Kita boleh kenalpasti siapakah Bakal jiran tepi Kiri kanan depan belakang Kita Dan boleh tahu apakah masalah Dan kelebihan kawasan tersebut.

3) Keadaan Rumah tersedia
Tak perlu tunggu bertahun2 utk dpt kunci..Lepas sattle terus boleh tinggal Di rumah tersebut atau sewakan kepada orang lain Dan Yang paling penting tiada risiko rumah terbengkalai, mendap, retak menanti belah Dan sebagainya
4) Banyak Dapat Bonus

Kebanyakkan rumah dah disediakan lampu, kipas, grill Dan awning..silap2 dapat perabot, kitchen kabinet dan aircond sekali..Dah jimat beribu-ribu ringgit.
Itulah diantara serba sedikit kelebihan yg menjadi faktor kenapa kebanyakkan org suka membeli rumah subsale atau second hand ini..

APAKAH KEKURANGANYA PULA?
Yaa...Setiap kelebihan pasti Ada keburukkan.. Diantaranya :

1) Perlu Ada Deposit
Sekurang - kurangnya 10% kepada tuan rumah sebagai pegangan (boleh dirunding), yuran guaman dan valuation fees perlu dibayar

2) Perlu Cekap Dapatkan Information
Perlu tahu utk Dapatkan nilai pasaran rumah yg hendak dibeli utk kenalpasti adakah rumah yang Kita hendak beli itu dibawah harga pasaran atau melebihi dari harga pasaran.

3) Tuan rumah Bermasalah
Ada kalanya Kita perlu tahu apakah masalah tuan rumah seperti mempunyai tunggakan bulanan dari pihak bank..Takut2 Kita terbeli rumah yang Bakal dilelong.. Perlu semak juga kalau2 Ada 'kaviet'..Ini juga faktor merbahaya..

4) Rumah Perlu Diperbaiki
Perlu cat semula kalau dah teruk Dan perlu perbaiki kebocoran pada bumbung Dan paip tersumbat kalau ada..

Kalau beli rumah melalui ejen hartanah yg berdaftar, risiko masalah no2 & no3 dapat diatasi sebabnya ejen hartanah pakar dalam Bab ini termasuk urusan pinjaman Dan guaman..

Juman Ejen Hartanah
Oriental Realty
011-14687904

No comments:

Post a Comment